Így ünneplik a karácsonyt az ukrán katonák a fronton (VIDEÓ)
Karácsonyfa állítás 21. századi módra.
Korábban személyesen, az üzleteket járva választottuk ki az ajándékokat, ma ez már jobbára a digitális térben zajlik. Mindeközben új dimenziók nyíltak: egyre fontosabbak az élményajándékok és a környezeti tudatosság.
A digitalizáció térhódítása miatt alapvetően átalakultak ajándékozási szokásaink. Alig egy évtizeddel ezelőtt a családi körben, kézzel írt listák alapján boltról boltra járva választottunk ajándékokat, ma már a vásárlás jelentős része az internetes platformokon zajlik, ahol a közösségi média, az influenszerek és az algoritmusok irányítják a figyelmünket. A karácsonyi hangulatot a digitális tér segítségével pedig megteremthetjük: virtuális adventi kalendáriumok, karácsonyi lejátszási listák és az internetről nyert díszítési ötletek adhatnak új dimenziókat az ünnepnek.
A vásárlók nagy többsége, a fiatalok és középkorúak már jellemzően a közösségi média által inspirálva, gyakran spontán, impulzusvásárlóként szerzik be az ajándékokat.
Az Instagram, a TikTok vagy a Facebook hirdetései egyedi ajánlatokkal bombáznak bennünket, gyakran kihasználják az érzelmi hatásokat: karácsonyi hangulatú fotók, fények és személyre szabott üzenetek serkentik a vásárlást. Például a közösségi médiában népszerűvé vált kézzel készített, fenntartható anyagokból készült karácsonyi díszek vagy a hímzett ünnepi ruhadarabok gyakran az otthoni díszítés vagy ajándékozás fontos elemei lesznek. Az ilyen termékek nemcsak a fenntarthatóság iránti keresletet elégítik ki, hanem az egyéni igényeket kielégítő ajándékok iránti vágyat is.
Az utóbbi években egyre népszerűbbé váltak az elektronikus ajándékkártyák. Ezek praktikusságuk és rugalmasságuk okán vonzók, hiszen a megajándékozott maga dönthet arról, mit választ. Idetartoznak azok a digitális utalványok is, amelyekkel jegyet vásárolhatunk rendezvényekre, vagy eltölthetünk egy wellnesshétvégét valamely szállodában, lezárva a rohanó évet, hogy feltöltődve kezdjük az új esztendőt. Az ilyen ajándékok jól tükrözik az élmények és az idő értékének növekedését a tárgyi meglepetésekkel szemben.
A vásárlói tudatosságot tekintve nálunk – szemben a globális tendenciákkal – egyelőre nem a fenntarthatóság áll a középpontban. A PwC Magyarország Digital Commerce & Research Services részlege által végzett fenntarthatósági kutatás eredményei alapján a termék ára egy 5-ös fontossági skálán 4,5-es értéket kapott, a fizetési lehetőségek köre 4,4-est, a szállítási megoldások 4,3-est, a származási ország, valamint a termék környezetbarát mivolta 3,8-est, a kereskedő környezetvédelmi szerepvállalása pedig 3,6-est.
Tehát noha általánosságban fontosnak tartjuk a környezetvédelmet, a vásárlási döntéseknél más szempontok kerülnek előtérbe. A jelenlegi gazdasági helyzetben egyértelműen az ár a legmeghatározóbb tényező. Ha szélesebb körben nézzük, akkor a jellemzően drágább kézműves árucikkek nem élveznek kiemelt figyelmet a vásárlók többsége részéről, inkább réspiaci termékeknek számítanak az ünnepek idején – fejti ki Cserjés-Kopándi Ildikó, a PwC szenior menedzsere. Ez azt jelenti, hogy a helyi termelők újrahasznosított anyagokból készülő karácsonyi dekorációi vagy a natúrkozmetikai ajándékcsomagok csak akkor tudnak népszerűek lenni, ha árban is versenyképesek.
A világjárvány hullámai az utóbbi években tovább gyorsították a webáruházi vásárlások terjedését. Egy évtizeddel ezelőtt a fizikai boltok látogatása az ajándékvásárlás szerves része volt, 2023-ban a meglepetések nagyobb része már interneten került a kosarunkba. Ez nem csupán a kényelemről szól: a szélesebb választék, az árak összehasonlításának lehetősége, valamint a házhoz szállítás révén időt és energiát takarítunk meg. Az internet elérhetővé teszi a nemzetközi választékot is, így különlegesebb ajándékokat is könnyebben beszerezhetünk.
A karácsony előtti black friday akciók sem csak a tárgyi ajándékokról szólnak, hiszen a lakosság negyede már élményeket és szolgáltatásokat is vásárol ebben az időszakban – mondja Nagy Dániel, a Reacty Digital Kft. ügyvezetője. Hozzáteszi: bár az utóbbi három évben nem tapasztaltak jelentős növekedést az élmények iránti keresletben, a jövőben még mindig bővülésre lehet számítani. A társaság 2024-es e-kereskedelmi kutatása szerint a 18–79 éves magyarországi lakosság 48 százaléka havonta legalább egyszer vásárol valamit az interneten, sőt 12 százalékuk akár hetente is. A kereskedelem szezonális elemzései jól mutatják az ünnepi időszakok hatását, amelyek közül a karácsony a legjelentősebb. Ez különösen a gyorsan forgó fogyasztási cikkek eladásának növekedésében érzékelhető: például az édességekből és kozmetikumokból összeállított ajándékcsomagok és a karácsonyi menühöz szükséges bevásárlások száma ebben az időszakban megugrik. A kutatás szerint az okostelefonok szerepe kiemelkedően fontos a vásárlások során. A magyarországi vásárlók 73 százaléka használta a telefonját valamilyen formában az internetes beszerzés során, ami számottevő növekedés a három évvel ezelőtti 60 százalékhoz képest. Több mint a felük fontosnak tartja, hogy a webáruházak mobilbarát felületeket kínáljanak, és sokan preferálják az applikációkat a reszponzív, vagyis az adott eszköz kijelzőjéhez alkalmazkodó internetes oldalakkal szemben.
Fekete pénteki akciók: a karácsony előszele
A black fridayről a felnőtt lakosság 94 százaléka hallott, és idén minden második magyar tervezte kihasználni az akciókat – derült ki a Reacty Digital őszi, ezer főt megkérdező felméréséből. A vásárlók átlagosan 47 ezer forintot szándékoztak költeni. A férfiak 56 ezer forintot terveztek kiadni, a nők 36 ezret. A vásárlások fókuszában a háztartási és vegyi áruk álltak 34 százalékkal, a ruházati termékek 31 százalékkal következtek, majd a háztartási kis és nagy gépek 29 százalékkal. Az akciók a szolgáltatások terén is népszerűek, a megkérdezettek 54 százaléka tervezte kihasználni őket, különösen szállásfoglalásra, ami 18 százalékos súlyt képvisel. A korábbi esetleges csalódások, például a megtévesztő árak vagy az akciók hitelességével kapcsolatos kétségek nem csökkentették jelentősen a vásárlási kedvet: a tavaly csalódó vevők kétharmada idén is részt venne az akciókban. Az ár-összehasonlító oldalak használata egyre elterjedtebb, a black fridayt ismerők fele ezekkel védi magát a megtévesztő ajánlatoktól.
Az árkedvezményeket a vásárlók általában 30 százalék felett érzékelik igazán előnyösnek, a 70 százalékot meghaladó leárazások viszont gyakran gyanúsak. Érdekesség, hogy bár a black friday hivatalosan egynapos lenne, Magyarországon sok helyen hetekig, akár egy teljes hónapig is tartottak az akciók.
A felmérésből kiderült az is, hogy a ruházati termékek továbbra is a netes vásárlás legnépszerűbb cikkei, a vásárlók 42 százaléka rendelt ilyen árut. Az egészségügyi termékek, a barkács- és kerti eszközök, a játékok, az ajándékok, valamint a háztartási és vegyi áruk szintén előkelő helyen szerepelnek, a háztartási gépek iránti kereslet viszont csökkent. És bár a vásárlók 76 százaléka előnyben részesíti a magyar nyelvű webáruházakat, a külföldi, különösen a távol-keleti platformok népszerűsége nő. Az alacsony árak és a széles termékválaszték miatt a Temu, a Shein és az AliExpress jelentős forgalmat generál, a fordítóprogramok fejlődése pedig segíti a külföldi oldalak használatát. A vásárlók fele elfogadja a hosszabb szállítási időt, ha az alacsonyabb árral jár, de sokan továbbra is bizalmatlanok a külföldi oldalakkal szemben.
A november végén közzétett felmérés szerint idén a hazai internetes áruházak 73 százaléka kínál csomagautomatás átvételt, ami 12 százalékpontos növekedés a tavalyi adathoz képest. Érdemes felidézni, hogy jóllehet már tíz éve megjelentek az első csomagautomaták Magyarországon, akkor még csak a netboltok 12 százaléka kínálta fel ezt a lehetőséget. Mára az átvételi csomagpontok kínálata is nőtt, a webboltok 70 százalékánál elérhető ez a megoldás, a házhoz szállítás népszerűsége pedig kissé csökkent. A csomagautomaták iránti kereslet növekedése azonban kapacitásproblémákhoz vezetett: három nagy szolgáltató is nehezen birkózott meg a rendelések megugrásával, különösen a szezonális csúcsidőszakokban. Idén is előfordulhatnak fennakadások.
Az öt legnépszerűbb játékkategória, 2024 karácsonyi időszakában
(Forrás: Regio Játék felmérés)
A webáruházak 78 százaléka számít bevételnövekedésre idén, sőt 27 százalékuk a tavalyinál legalább kétszer nagyobb árbevételt vár. Az újonnan induló webboltoknál különösen optimisták: 90 százalékuk növekedést remél. A vállalkozások 55 százaléka szerint az új vásárlók megszerzése, 56 százalékuk szerint pedig a vásárlási gyakoriság növelése jelent kihívást neki.
A fizetési szokások szintén jelentősen átalakultak: a netes bankkártyahasználat a vásárlók 32 százalékának lett az elsődleges választása, az utánvétes készpénzes fizetés aránya 31, az utánvétes bankkártyásé 22 százalék. Az előfizetéses vásárlási lehetőségek is fejlődnek: ma csak a webáruházak 4 százaléka kínál ilyet, de ez öt-hatszorosára nőhet pár éven belül.
Novembertől ötszörösére nő a játékrendelés
A hazai játékpiac legforgalmasabb időszaka a karácsony előtti hetekben indul, amikor az éves forgalom közel fele realizálódik – derül ki a Regio Játék felmérésének november végén közzétett adataiból. Már a tizenegyedik hónapban igaz, hogy az internetes rendelések száma az átlag ötszörösére nő, az üzletekben pedig decemberben, mikulás után kezdődik az igazi vásárlói roham. Az ünnepi szezonban az e-vásárlások átlagos kosárértéke 16 ezer forint, az áruházakban ez az érték 12 ezer forint körül alakul, ami megegyezik a tavalyi adatokkal. Az ünnepi kiadások minden második családnál meghaladják a 75 ezer forintot, ennek a kétharmadát az ajándékok teszik ki. A megkérdezettek 28 százaléka 10-15 ezer forintot szán egy ajándékra, 25 százalékuk pedig 20 ezernél is többet költ. A népszerűségi listát idén is a társasjátékok vezetik, amelyeket a legójellegű építő-, a kreatív és fejlesztőjátékok, valamint a járművek követnek.
A vásárlói preferenciák egyre inkább az interaktív funkciók és a fenntarthatóság irányába mozdulnak. A Regio Játék felmérése szerint a vevők 58 százaléka az interneten vásárol, főként a kényelem, az árak összehasonlíthatósága és a széles választék miatt. A fizikai boltokat főleg a személyes tanácsadásért és a játékok kézzelfoghatóságáért keresik fel a vevők. Bár a vásárlások 80 százaléka még mindig a fizikai térben zajlik, az internetes forgalom idén 10 százalékkal nőtt.
A szerző a Makronóm Intézet elemzője
Nyitókép: MTI/Lakatos Péter